حرم عشق شنیدنی شد
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۳۷۶۰
تکآهنگ «حرم عشق» از مجموعه «فراقی» به آهنگسازی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری با گرامیداشت یاد حضرت سیدالشهدا در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
بردیا صدرنوری (آهنگساز و نوازنده پیانو) همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران فداکارش تک آهنگ «حرم عشق» را منتشر کرد. این اثر موسیقایی قطعه ای از آلبوم «فراقی» است که سال 1396 بر اساس ملودیهای عاشورایی در قالب بداههنوازی پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نوازنده و آهنگساز درباره دلایل بازنشر این اثر موسیقایی گفت: امسال فضای متفاوت فرهنگی و اجتماعی را تجربه میکنیم که به واسطه ویروس کووید ۱۹ رقم خورده و زندگی انسان ها در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. من بر این باورم این فضای متفاوت در محرم امسال، فرصت و زمان مناسبی برای مطالعه و تدقیق در فلسفه قیام امام حسین (ع) و آزادگی اوست و در این میان موسیقی میتواند به عمق این تفکر کمک کند. پس این آهنگ برای گرامیداشت یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان بازنشر شده است. البته طی سالهای گذشته هنرمندان مختلفی از جمله استاد جواد معروفی آلبوم عاشورا را با الهام از ملودی های عاشورایی منتشر کرده بودند.
بردیا صدرنوری علاوه بر طراحی و مدیریت جشنواره و جایزه نوسیقی استاد همایون خرم (نوای خرم) سرپرستی گروه موسیقی «مهرآور» را نیز به عهده دارد. از او تاکنون آلبوم های تکنوازی پیانو «زندگی جاریست ...»، «خاطره ها»، «آوای زندگی»، «فراقی»، «نیایش»، «مهر و ناز»، «عاشقانه در باران- پیانو و دکلمه بابک صدرنوری»، «دورها آوایی ست ...- همنوازی پیانو و دودوک صادق چراغی» و تک آهنگ های بسیاری منتشر شده است./ایلنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی